Je me suis souvenu que ce son m'était particulièrement agréable

En v'là déjà un, bien classique !
Je ne savais pas du tout
Réflexion faite, ça ne m'étonne pas, ça contribue au charme inouï des titres que tu évoques.I remember going into a music store on Shaftesbury Avenue when we were about to make "Lola". I said, "I want to get a really good guitar sound on this record, I want a Martin". And in the corner they had this old 1938 Dobro [resonating guitar] that I bought for £150. I put them together on "Lola" which is what makes that clangy sound: the combination of the Martin and the Dobro with heavy compression.
– Ray Davies
Tu m'apprends tout ça, mais ça ne me surprend pas, finalement. C'est probablement, là aussi, l'explication des sensations particulièrement denses que l'on éprouve à l'écouter.Algernon a écrit : ↑mar. 28 juil. 2020 09:24Autre kif : Link Wray, qui lui aussi qui peut tripoter à peu près n'importe quel instru à cordes, avec son style pour intégrer le dobro,
par exemple sur le très americana "Beans and Fatback", ou le LP précédent de 71. J'aime beaucoup.
Link Wray, qui joue d'ailleurs sur quelques titres de "Chatterton"
Désolé pour l'anglais, si j'avais le temps j'essaierais de traduire (grossièrement)On "Rumble" the guitar was possibly a Danelectro “Longhorn” or an Airline, although Link used many different guitars in his lifetime, so clearly wasn’t wedded to a particular model to get “his” sound.
The amplifier was a Premier Model 71, with a 12″ Jensen speaker and two additional 3″ tweeters, and inbuilt tremolo, which provides the throbbing sound of the final section.
Various rumours abound regarding holes poked, or slits cut with knives in speaker cones. This may or may not be true, or the amplifier may just have been turned up really loud, which in turn might have resulted in damage to the speaker. High volume was almost certainly key to the sound, as at the time it was the only way for a guitarist to generate distortion, and the accompanying sustain, compression and feedback you hear on “Rumble”.
Ya du beau monde sur Chatterton et sur Osez Josephine: Sonny Landreth, Bernie Leadon, Link Wray et Marc Ribot